X
تبلیغات
سوالات جنسی - درباره پرده بکارت چه می دانید؟

سوالات جنسی

پاسخ به سوالات جنسی (دختران و پسران)

درباره پرده بکارت چه می دانید؟

امروزه به یمن پیشرفت های علمی و تغییرات فرهنگی،اطلاعات ما در باره این موضوع بیشتر و نگاهمان به واقع بینی نزدیک تر شده است.به گزارش سلامت نیوز به نقل از مجله پزشکی مادر پرده بكارت در حقیقت یك غشای نازك، همراه با سوراخ یا سوراخهایی برای عبور جریان خونریزی عادت ماهیانه از درون آن، و چیزی كه بطور مشخص ورودی واژن زنان رو مسدود كرده است.این كه موجودیت و مفهوم پرده بكارت چیست یكی از اسرار جاودانه و نهفته در بدن زنان است.
بعضی ها مادرزاد پرده بكارت ندارند، بعضی دیگر پرده بكارت شان بدون سوراخ است، درحالیكه برخی دیگر پرده های بسیار ضخیمی دارند كه ممكن است برای پاره كردن پرده بکارت، كمك پزشك مورد نیاز باشد تا از بروز درد در هنگام ارتباط جنسی جلوگیری شود، این شیوه را بریدن پرده بکارت می نامند.طی اولین دخول، پرده بكارت در چند جا پاره شده و به چند قطعه تقسیم می شود، غالبا تا زمانی كه زن، نوزادی به دنیا بیاورد باقیمانده پرده در دهانه واژن وجود خواهد داشت.
انواع مهم پرده عبارتند از :

1- پرده بکارت بدون منفذ
2- پرده بکارت مثلثی
3- پرده بکارت نوع حلقوی(قابل اتساع و غیرقابل اتساع)
4- پرده بکارت نوع هلالی
5- پرده بکارت نوع پل دار(دو تکه)
6- پرده بکارت نوع غربالی
7- پرده بکارت نوع زبانه دار
8- پرده بکارت نوع دندانه دار
9- عدم وجود پرده بکارت به طور طبیعی
10- پرده بکارت بسیار سخت و سفت

http://www.happyiranian.org/wp-content/uploads/2012/09/Photo.jpg

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
از آنجا كه پرده بكارت می تواند دارای اشكال مختلف باشد ، باید دریافت كه بازبینی آن نمی تواند دلیل محكمی برای اثبات این مورد باشد كه فرد دارای رابطه جنسی بوده است یا خیر. این قضاوت نادرست می تواند افرادی را هم كه پرده بکارت آنها در اثر فعالیتهای ورزشی ،خودارضایی، استفاده از تامپون ، كشیدگی بیش از حد ، نبود مادر زادی ، تستهای پزشكی و غیره دچار آسیب گردیده ، به دردسر اندازد. حتی بسیاری از مدارك از این حكایت می كنند كه پارگی پرده بکارت در اثر كشیدگی بیش از حد در فعالیتهایی مانند رقص ، ژیمناستیك و یا اسب سواری نیز شایع است.

ترمیم پرده بکارت دختران
کافی است زنانی که اصطلاحا پرده بکارت خود را از دست داده اند، نیم ساعت قبل از رابطه جنسی در شب عروسی، این دارو را به صورت شیاف استعمال کنند تا اثرات معجزه آفرین آن را ببینند. این شیاف، در دمای درونی بدن، پوسته ژلاتینی خود را پاره می کند و محتوی آن به صورت مایع قرمز رنگی از واژن خارج می شود.

به گزارش سایت پزشکان بدون مرز به نقل از مجله پزشکی آکادمی “اوترخت” ، ”اینه که فان سومرن” ، متخصص بیماری های زنان در آدکامی پزشکی در شهراوترخت (هلند) سازنده این دارو است. و در گفتگو با مجله پزشکی آکادمی “اوترخت” می گوید : “در سال حدود ۲۰نفر به من مراجعه می کنند که خواهان ترمیم پرده بکارت خود هستند. همکاران من در سایر شهرها نیز مراجعین زیادی برای ترمیم پرده بکارت دارند.
متناسب با این که وضعیت مراجعین چه باشد، در مورد ترمیم پرده بکارت تصمیم می گیرم. برخی را ترمیم و حدود نیمی از موارد را نیز رد می کنم. مثلا اگر دختری مورد تجاوز واقع شده باشد و آینده اش به خاطر این مساله به خطر افتد، عمل ترمیم پرده بکارت را انجام می دهم.
اما زمانی که زنی مراجعه می کند و می گوید که پس از طلاق و برای ازدواج دوم می خواهد پرده بکارت خود را ترمیم کند، با تقاضایش مخالفت می کنم.”برای این دسته از زنان نیز راه حل دیگری در نظر گرفته شده است که همان استعمال داروی معجزه آفرین باکرگی است. از دیرباز و در سنن گوناگون، ظهور قطرات سرخ رنگ بر ملحفه ها، در شب عروسی شادی آفرین بوده است.
نمایش پارچه ای با لکه های خون، با هلهله و “کل کشیدن” زنان خانواده همراه می شده است. این در حالی است که تنها در ۶۰درصد موارد، در اولین رابطه جنسی ، جداره واژن خراش بر می دارد و چند قطره ای خون می آید. با این وجود، در برخی موارد همان چند قطره، ناجی جان عروس است.
امروزه رد پای این گونه سنن به کشورهای اروپائی نیز کشیده شده است. حاملین این سنن نیز عمدتا مهاجرین اند. “اینه که فان سومرن” در این مورد می گوید: ” بیشتر مراجعه کنندگان من را دختران مراکشی و ترک تشکیل می دهند. اما گاهی اوقات زنان هلندی نیز به من مراجعه می کنند. اما این دسته، زنانی هستند که به اسلام گرویده اند و برای ازدواج و یا روابط جدیدشان، خواهان ترمیم پرده بکارت اند.”

به گفته “اینه که فان سومرن”، جامعه علمی و پزشکی هلند، انجام این عمل را بیهوده می داند چرا که هیچ ضرورت پزشکی و علمی در آن نیست. این عمل جراحی در کلینیک ها ی خصوصی صورت می گیرد.ممنوعیت ترمیم پرده بکارت تا کنون چندین بار در هلند مورد بحث واقع شده است.

“اینه که فان سومرن” می گوید: ” قبل از این که سفارش ساخت این قرص ترمیم پرده بکارت را به داروخانه ها بدهم، تصمیم ام را با کمیسیون ویژه ای که مربوط به بررسی درجه اخلاقی و عرفی موضوع است، در میان گذاشتم . آنها ابتدا گفتند که ساخت و استفاده چنین قرصی از نظر اخلاقی به معنای مشارکت در فریب افرادی (مردانی) است که پس از دیدن مایع قرمز رنگ بر ملحفه های شب زفافشان، فکر می کنند زنشان باکره بوده است. اما من توانستم کمیسیون را قانع کنم که نجات زنی که ممکن است به خاطر باکره نبودن جانش را در قتل ناموسی از دست بدهد، مهم تر از این حرفهاست.”
علاوه بر این، “اینه که فامن سومرن” با نقد دیگری نیز مواجه است و آن این که این گونه اقدامات و ارائه این گونه خدمات موجب حفظ سنن ارتجاعی می شوند. پاسخ وی به این گونه انتقادات این است: “بله درست است، به این ترتیب ما این سنن را حفظ کرده ایم اما زمان حفظ این سنن، چشمکی هم چاشنی آن می کنیم.”
آسیب و پارگی پرده بکارت
برخی فعالیت ها می تواند سبب آسیب و پارگی برگشت ناپذیر پرده بکارت شود.برخلاف تصور برخی که می پندارند پرده بکارت دختران در داخل واژن قرار دارد،پرده بکارت که از جنس دیواره واژن می باشد در بخش خارجی دستگاه تناسلی زنان قرار دارد و در دهانه واژن واقع شده است.پرده بکارت از نظر فرم در چند نوع می باشد که قبلا به آن اشاره شده است.
برخی فعالیت ها می تواند سبب آسیب و پارگی برگشت ناپذیر پرده بکارت شود از جمله :
-ورزش های سنگین از جمله ژیمناستیک
-انجام نزدیکی و فعالیت جنسی با مرد – دخول آلت تناسلی
-عمل خودارضایی اگر همراه با داخل کردن یک شئی به داخل واژن باشد میتواند سبب پارگی و آسیب پرده بکارت شود.
-برخی نیز بطور مادر زادی با مشکل آسیب یا حتی نبود پرده بکارت مواجه هستند.
-تصادف نیز میتواند سبب آسیب و پارگی پرده بکارت شود.
-عملهای لگنی وخیم
قابل توجه اینکه تمامی مسائل ذکر شده بالا در مورد آسیب و پارگی پرده بکارت توسط پزشک قابل معاینه و تشخیص صد در صد می باشد.
پرده بکارت بافتی بسیار حساس و نازک دارد و با کوچکترین تحریک آسیب پذیر می باشد. گرچه تحریکات کوچک و مختصر آسیب کامل به پرده بکارت نمی رساند ولی همین آسیب جزئی برگشت ناپذیر و قابل تشخیص است و سبب حساس شدن آن و احتمال پارگی پرده بکارت وجود دارد.

معمولا در زمان قدیم برای اطمینان از باکره بودن دختر در اولین آمیزش از دستمال سفیدی که به خون بکارت آغشته بود استفاده می گردید.من کاری به درست یا غلط بودن این روش و مشکلاتی که حادث می شد ندارم.اما نکته مهم در اینجا تفاوت بین خون بکارت با خون قاعدگی یا خونی است که از پرده ترمیم یافته خارج می شود.
معمولا پس از پارگي پرده بکارت خونريزي کم و بيش شديدي ايجاد مي شود. حداقلي براي خونريزي در اين حالت نداريم ممکن است در حد يک يا دو قطره باشد و يا شايد هم بيشتر باشد ولي حداکثر به اندازه آغشته شدن يک عدد پوشک خواهد بود و چيزي که مسلم است اين است که اين خونريزي نبايد ادامه داشته باشد.نکته همین جا می باشد اگر کسی اقدام به ترمیم بکارت نماید چون دیگر امکان استفاده از خون طبیعی ناشی از پارگی بکارت وجود ندارد معمولا میزان خونریزی بیشتری از حالت طبیعی به وجود خواهد آمد یا اصلا خونریزی نخواهد داشت. خون پرده بکارت معمولا سریع لخته می شود و تفاوتش با خون سایر قسمت های بدن این است که حاوی مقادیری سلول واژینال می باشد.
بین خون ناشی از قاعدگی و خون پرده بکارت نیز تفاوت است چون خون قاعدگي داراي فيبرينوژن کمتر است، لذا ديرتر لخته شده و سلول هاي واژينال در آن بسيار زياد است در حالي که خون حاصل از پرده بکارت سريعتر لخته شده و حاوي مقادير کمي سلول واژينال است.
علت پارگی بکارت
چون در اولین مقاربت پرده بکارت (در صورت وجود) به دلیل اینکه قطر کمتری نسبت به قطر آلت مرد دارد، از ورود آلت تا حدودی جلوگیری می کند ولی با ایجاد فشار بیشتر دچار پارگی می شود. این پارگی همانند سایر پارگیها در بدن ایجاد درد و سوزش و خونریزی می کند.پس اگر به طور طبیعی هنگام اولین مقاربت به عرض کم واژن همراه با مانعی که به راحتی امکان دخول آلت مردانه را ندهد برخورد نمایید شخص تا حالا دخول واژنی نداشته است.فکر کنم اگر کمی در این زمینه اطلاعات داشته باشید به راحتی تفاوت عرض ناشی از استمنا توسط انگشت و عرض ایجاد شده ناشی از آلت مردانه برای شما قابل احساس خواهد بود.
تشخیص زمان پارگی بکارت
معمولا تا 2 هفته بعد از پارگی بکارت از روی نشانه های ظاهری می توان تاریخ دقیق آن را حدس زد و پزشک متخصص یا ماما تا 1 ماه می تواند تاریخ پارگی را حدس بزند و بعد از 1 ماه به هیچ وجه زمان پارگی پرده معلوم نمی شود.از لحاظ شکل ظاهری اگر پرده بکارت ترمیم یافته نباشد لبه هاي پارگي جديد در پرده بکارت معمولا زخمي و قرمز رنگ بوده و آثار خون لخته شده در آن مشاهده مي شود.بعد از حدود يک هفته لبه هاي بريدگي از مخاطي مشابه مخاط پرده پوشيده شده و بعد از حدود دو هفته لبه هاي زخم نسبتا گرفته مي شود.
 

در مواردي ممکن است پرده بکارت فاقد سوراخ باشد . اين عارضه علائمي ندارد ولي در دوران بلوغ که به علت شروع عادت ماهيانه ،خونريزي ماهيانه سبب تجمع خون و ترشحات در مهبل و بروز درد و علائمي ديگر خواهد شد لازم است پرده بکارت با مجوز قضائي و صدور گواهي لازم براي بيمار برداشته شود.

شايع ترين نوع پرده بکارت ، مثلثي است که در 50 تا 60% دختران ديده مي شود.

مسئله ساز ترين نوع پرده بکارت نوع حلقوي است.

پرده هاي بکارت حلقوي دو نوعند : 1)قابل اتساع 2)غيرقابل اتساع
انواع پرده هاي بکارت حلقوي غيرقابل اتساع در حين اولين دخول آلت تناسلي مردانه پاره شده و مانند ساير انواع هستند اما انواع حلقوي قابل اتساع عليرغم دخول ممکنست پاره نشده و براي مرد اين تصور را ايجاد کنند که همسر او باکره نبوده است.اين توهم سبب مراجعه مکرر زوجين جوان به پزشکي قانوني است که با يک معاينه سطحي و توضيحات لازم رفع خواهد شد.در عين حال در لبه پرده بکارت حلقوي قابل اتساع مي توان علائم سائيدگي خفيف يا خونمردگي را مشاهده کرد.

پارگي پرده بکارت
پارگي پرده بکارت هيچ گونه قاعده و قانوني ندارد و ممکن است به هر شکل و اندازه و در هر جهتي از پرده بکارت ايجاد شود. در پرده بکارت نوع حلقوي معمولا 4 تا 5 پارگي شعاعي شکل بوجود مي آيد و انواع هلالي دو پارگي در طرفين پيدا مي کنند.
پارگي ها معمولا از کناره آزاد پرده بکارت شروع شده و تا جدار واژن کشيده مي شوند. در مواردي که سن دختر کم بوده و دستگاه تناسلي زنانه رشد کافي نداشته باشد ممکن است پارگي در واژن و ساير نواحي تناسلي نيز ايجاد شود.

خون پرده بکارت
معمولا پس از پارگي پرده بکارت خونريزي کم و بيش شديدي ايجاد مي شود.لازم است اين خون را از خون قاعدگي تميز دهيم.خون قاعدگي داراي فيبرينوژن کمتر است، لذا ديرترلخته شده و سلول هاي واژينال در آن بسيار زياد است در حالي که خون حاصل از پرده بکارت سريعتر لخته شده و حاوي مقادير کمي سلول واژينال است.

لبه هاي پارگي جديد در پرده بکارت معمولا زخمي و قرمز رنگ بوده و آثار خون لخته شده در آن مشاهده مي شود.بعد از حدود يک هفته لبه هاي بريدگي از مخاطي مشابه مخاط پرده پوشيده شده و بعد از حدود دو هفته لبه هاي زخم نسبتا گرفته مي شوند. نکته مهم اين است که لبه هاي پارگي چون آزاد هستند و به هم اتصال ندارند هيچ وقت به هم جوش نمي خورند و اگر دو تکه پارگي به هم دوخته شوند محل ترميم به صورت يک اسکار برجسته روشن مشخص خواهد شد.

تعيين زمان پارگي پرده بکارت
تا دو هفته از پارگي بکارت تعيين دقيق تاريخ ازاله بکارت ممکن است.
تا يک ماه مي توان تاريخ آنرا به طور تخميني حدس زد.
پس از يک ماه تعيين زمان بروز پارگي ممکن نيست .


دليل بيولوژيکي وجود پرده بکارت
تا کنون هيچگونه رابطه مستقيمي بين وجود پرده بکارت و هدف تطبيقي اش، آنهم به نفع موجودات من جمله انسان کشف نشده است. گفتني است که وجود اين لايه گوشتي در دهانه اندام تناسلي منحصر به انسان نيست و مي توان آنرا در دسته اي از جانداران کيسه دار و پستاندار مانند اسب، وال و کفتار و غيره نيز مشاهده نمود.
به عقيده برخي پژوهشگران وجود آن در دوره جنيني او را از عفونت هاي مکرر در اندام تناسلي اش محفوظ نگه مي دارد. برخي اين لايه را همانند اندامهاي ديگري چون آپانديس و انگشت کوچک پا (؟) مي دانند که بتدريج به تحليل مي روند. گروهي نيز کارکرد چنين عضوي در واژن سگ و الاغ را اينطور تعبير مي کنند که پرده به مثابه قفلي است که پس از جفت گيري درب آنرا مي بندد و از خروج مني از آن جلوگيري مي کند.
به عقيده تکامل شناسان اين پديده به نفع بقا و تکثر موجود زنده است. اما چرا شکل آن در گونه هاي تکامل يافته تري مانند انسان و ميمون به صورت امروزي در آمده، سوالي است هنوز بي پاسخ!


معاينه پرده بکارت
خانمها به دليل خصوصيات رواني مايل نيستند براي معاينه ي پرده خود به پزشک مراجعه کنند و اين در بسياري از موارد موجب افسردگي و ناراحتي هاي روحي در آنها مي گردد.
پرده ي بکارت به شکلي است که خود شخص به تنهايي قادر به معاينه نيست و در مواردي که ناشيانه اين عمل انجام گيرد موجب صدمه زدن به پرده خواهد شد.
توصيه مي شود که براي معاينه ي پرده بکارت خود به ماما و پزشک زنان مراجعه نماييد .18 سالگي سني است که دختر جوان اولين چک آپ خودش را بايد پيش يک پزشک يا ماما انجام بدهد.
براي معاينه پرده بکارت بايد لب هاي خارجي فرج را کاملا با انگشت شست و اشاره باز کنيد و با استفاده از آينه پرده را معاينه کنيد.اگر دوست يا آشنايي باشد راحتتر مي شود پرده را معاينه کرد بدين ترتيب که شما با استفاده از انگشت هاي مياني و اشاره يک دست و انگشت شست و اشاره دست ديگرتان دو لب فرج را کاملا باز مي کنيد و دوست شما با استفاده از يک چراغ قوه نور را به آينه مي تاباند تا نور به داخل مهبل منعکس شود.(عواقب ناشي از اين معاينه شخصي توسط خود افراد متوجه ما نخواهد بود)

ترميم/شبيه سازي پرده بکارت
هايمنورافي،Hymenorraphy، هايمنوپلاستي،Hymenoplasty، يا بازسازي پرده بکارت با عمل جراحي، جرياني است که طي آن بقاياي اين پرده که بر اثر آميزش و يا هر دليل ديگري از بين رفته، با قرار دادن کپسولي ژلاتيني که حاوي ماده اي شبيه خون است، به هم دوخته مي شود. اما بدليل فقدان رگهاي خوني در اين ناحيه اين اتصال موقت بوده و براي نتيجه مطلوب بهتر است تا يک هفته قبل از شب زفاف انجام گيرد. گاهي اوقات نيز که اثري از اين بقايا برجاي نمانده، بخشهايي از دهاته واژن به هم دوخته مي شود تا نقش پرده را بازي کند. اين عمل در ايران و برخي ديگر از کشورهاي عربي غير قانوني است و تنها در صورتي انجام مي گردد که پزشکي قانوني حکم آن را، مثلاً بنا برا اينکه ايزال پرده طي حادثه رانندگي باشد، تاييد کند.
به گزارش مجله پزشکي بريتانيا، با رايج شدن عمل جراحي و بازسازي پرده بکارت آمار قتل هاي ناموسي زنان به خاطر ثيوبت / عدم باکره گي شان در مصر طي چند سال اخير به ميزان 80 درصد کاهش يافته است.مطمئناً زنان بسياري براي نجات آبرو و حيثيت خود و پاکدامن جلوه دادن خويش در مقابل شريک آينده شان و همينطور براي فرار از قضاوات نابجا و سزاهاي وحشتناک دست به اين عمل جراحي مي زنند. در اصل اين يک نوع رياست. و يا مگر چاره ديگري هم هست؟ حتماً با خود مي گوييد تا کي مهر تاييد بر خرافات بايد زد؟ آيا پزشکاني که فاعل چنين عمل هايي هستند، مسووليت سلامت زندگي اجتماعي انسانها را نيز بر گردن دارند؟ و يا اينکه قصدشان تنها نجات جان عده اي بي گناه است که ناخواسته قرباني سنت هاي باطل دوران ويکتورياني مي شوند؟ پس تکليف کساني که از لحاظ اقتصادي قادر به تامين مخارج اين عمل نيستند چه مي شود؟ چگونه مي توان در قحطي آگاهي، با فريادي اسير در هنجره خواهان اجراي عدالت بود؟

سوالات متداول
۱)آيافقط بايک بار مقاربت پرده بکارت ممکن است از بين برود؟
بله ، از آنجا که پرده بکارت دقيقا در مدخل ورودي واژن قرار دارد، طي اولين مقاربت از بين مي رود، حتي اگر مقاربت بطور کامل انجام نشده باشد.

۲)آياسقوط از ارتفاع مي تواند باعث پارگي پرده بکارت شود؟
خير، سقوط از ارتفاع، بلند کردن جسم سنگين، کوهنوردي،و موارد مشابه به هيچ عنوان نمي تواتنند باعث پارگي پرده بکارت شوند.البته ممکن است در اثر سقوط يا انجام کارهاي سنگين مقداري خونريزي از دستگاه تناسلي مشاهده شودکه در هيچکدام از مواردمربوط به پارگي پرده نيست فقط به خاطر فشار وارده بر رحم است مکانيسمي مشابه قاعدگي دارديعني فشار به رحم باعث خونريزي يا لکه بيني در فرد مي شود. تاکيد مي کنم پرده بکارت فقط و فقط در اثر ضربه مستقيم به آن يا مقاربت پارگي پيدا مي کندو جز ضربه مستقيم هيچ مورد ديگري باعث پارگي آن نمي شود

۳)خونريزي ايجاد شده در اثر پارگي هايمن چه مقدار است؟ و اصولا در چه حدي بايد باشد؟
حداقلي براي خونريزي در اين حالت نداريم ممکن است در حد يک يا دو قطره باشد و يا شايد هم بيشتر باشد ولي حداکثر به اندازه آغشته شدن يک عدد پوشک خواهد بود و چيزي که مسلم است اينست که اين خونريزي نبايد ادامه داشته باشد و معمولا در عرض يک يا دو دقيقه تمام مي شود اگر در مواردي خونريزي ادامه داشت احتمال پارگي هاي اطراف واژن مطرح مي گردد که در اين صورت حتما بايد ترميم شود و اين بيشتر زماني اتفاق مي افتد که مقاربت بدون رضايت زن و با مقاومت وي و اصرار طرف مقابل انجام شودکه در اين موارد بايد پارگي واژن ترميم شود.

4)اگر کسي خود را با آب داغ شستشو دهد آيا پرده بکارت پاره مي شود؟
خير، مگر آنکه آب آنقدر داغ باشد که باعث سوختگي شديد پرينه و تاول در موضع شود در اينصورت بايد حتما توسط همکاران ماما يا پزشکان معاينه شود

5)آيا با داشتن پرده بکارت حاملگي صورت مي گيرد ؟
حاملگي حتي با داشتن پرده بکارت ( در دوران عقد ) نيز احتمال دارد.

در پايان تاکيد مي کنيم که پرده بکارت ملاک مطمئني براي تشخيص سلامت جنسي دختران نيست و انواعي از پرده بکارت وجود دارد که خونريزي ايجاد نخواهد شد و در اين موارد بهتر است حتما قبل از ازدواج به پزشک يا ماما مراجعه شده و برگه گواهي سلامت پرده بکارت دريافت شود .


بكارت از قانون ايران

برگرفته از انتشارات معاونت قوه قضاييه ايران ((پاسخ ها از آايت الله ميرزا جواد تبريزي))
1- مفهوم بكارت، اثبات آن و حقّ فسخ عقد در صورت شرط بكارت
. الف. منظور از باكره چيست؟ آيا منظور عدم ازاله پرده بكارت است؟ آيا منظور عدم آميزش جنسى است؟ حتى اگر پرده بكارت سالم باشد؟ زيرا در پرده بكارت از نوع اتساعى آميزش صورت مى گيرد اما پرده به قوت خود باقى است. آيا منظور عدم ازدواج قبلى است؟ بدين معنا كه معقوده كسى نبوده باشد؟
ب. آيا عدم بكارت (ثيوبت) عيب محسوب مى شود و نقش عرف در اين مورد چيست؟

آيت الله العظمى ميرزا جواد تبريزى
الف. مقصود از باكره زنى است كه با او نزديكى نشده است، و زنى كه با او نزديكى شده ـ حتى اگر نزديكى از روى شبهه يا زنا بوده ـ باكره حساب نمى شود، و در صورت نزديكى چه پرده بكارت عود كند يا نكند، باقى باشد يا باقى نباشد، زن ثيّب حساب مى شود. والله العالم.
ب. ثيّب بودن از عيوب موجب فسخ نكاح نيست و چنانچه شخص با زنى به عنوان اينكه باكره است ازدواج كرده و معلوم شد كه زن ثيّب بوده، در اين صورت شوهر حق فسخ نكاح را ندارد، لكن از مهر تعيين شده به نسبت ما به التفاوت بين مهر باكره و مهر ثيّب كسر مى شود. والله العالم.

آيت الله العظمى سيد على خامنه اى
الف. تشخيص مفهوم بكارت در موارد مختلف فرق مى كند و در هر صورت در مورد شرطيت اجازه ولىّ (پدر يا جدّ پدرى) براى ازدواج دختر باكره در موارد سه گانه (ازاله بكارت توسط دست و امثال آن، عقد بدون ازاله و آميزش بدون ازاله بكارت) بايد احتياط شود و از ولى اجازه گرفته شود.
ب. باكره نبودن عيب نيست ولى بكارت صفت كمال است. والله العالم.

آيت الله العظمى سيد على سيستانى
الف. در رابطه با لزوم تحصيل اذن پدر يا جد پدرى در باكره مقصود كسى است كه از روى عقد شرعى دخول به او قبلاً يا دبراً نشده باشد.
ب. مقصود واضح نيست.

آيت الله العظمى لطف الله صافى گلپايگانى
الف. بعيد نيست منظور، عدم زوال بكارت باشد. والله العالم.
ب. در فرض سؤال مجرد عدم بكارت عيب نيست بلى اگر در عقد نكاح شرط بكارت شده باشد يا عقد مبنياً بر آن واقع شده باشد در فرض سؤال كه زوجه فاقد بكارت است زوج حق فسخ دارد و در اين صورت چنانچه زوج فسخ كرد نسبت به مهريه اگر دخول واقع نشده يا دخول واقع شده و مدلّس خود زوجه بوده مهريه ندارد و اگر مدلّس ديگرى بوده زوج بايد مهرالمسمى را به زوجه بپردازد و مى تواند معادل آن را از مدلّس مطالبه كند. والله العالم. 3 جمادى الاولى 1422.

آيت الله العظمى ناصر مكارم شيرازى
بكارت در رسائل مختلف مفاهيم مختلفى دارد در آن جا كه اجازه پدر لازم است منظور از باكره كسى است كه ازدواج نكرده باشد ولى بكارت در عرف عام كه به صورت شرط ضمنى بر دختران شرط است آن است كه پرده مخصوص محفوظ باشد و نبودن آن عيب است يا به تعبير ديگر مخالف شرط ضمنى محسوب مى شود. 23/3/80

آيت الله العظمى سيد عبدالكريم موسوى اردبيلى
الف. اگرچه در مواردى ممكن است باكره تمام موضوع حكم شرعى نباشد ولى منظور از باكره آن است كه مدخول بها نباشد.
ب. عدم بكارت، عيب مجوز فسخ نيست ولى اگر بكارت به نحوى در عقد نكاح شرط شده باشد از جهت تدليس مى شود نكاح را فسخ نمود.

آيت الله العظمى حسين نورى همدانى
الف. منظور از باكره بودن اين است كه ازدواج نكرده باشد.
ب. اگر منظور از عدم بكارت اين است كه زوج حق فسخ داشته باشد خير حق فسخ ندارد مگر در صورتى كه شرط بكارت نموده و يا عقد مبنى بر آن واقع شده باشد.

2- هرگاه زوج هنگام عقد شرط بكارت زوجه را كند، در اين صورت بفرماييد:
الف. اگر بعد از وقوع عقد معلوم گردد زوجه داراى پرده بكارت بوده و ليكن ثابت شود قبلاً با او نزديكى صورت گرفته است (به لحاظ اينكه گاه پرده بكارت با نزديكى زايل نمى شود) آيا در صورت مذكور، زوج امكان فسخ نكاح را دارد؟
ب. مراد از «بكارت» داشتن پرده بكارت است يا عدم نزديكى (چه بسا پرده بكارت در مواردى همانند پريدن و... زايل مى گردد) يا هر دو؟
ج . آيا مراد از ثيّب، زنى است كه بصورت مشروع ازاله بكارت شده يا اينكه مراد از آن اعم است ولو اينكه از راه نامشروع يا عنف و يا پريدن و... ازاله بكارت شده باشد؟
د . آيا زنى كه بعد از نزديكى باكره مى ماند حكم باكره را دارد يا ثيّب؟


آيت الله العظمى محمد تقى بهجت
الف. اگر بكارت او به جماع زايل شده و در عقد اشتراط بكارت شده باشد يا مبنياً عليها باشد و ثيب بودن او به اقرار يا بينه ثابت شود زوج حق فسخ دارد.
ب و ج. غير باكره آن است كه بكارت او به جماع زايل شده باشد.
د. اگر نزديكى صورت گرفته و بكارت زائل شده ثيّب است.

آيت الله العظمى ميرزا جواد تبريزى
الف. در فرض مذكور زوج حق فسخ نكاح را ندارد لكن از جهت شرط مزبور مى تواند به نسبت ما به التفاوت بين مهر المثل باكره و مهر المثل ثيب را از مهر المسمى پس بگيرد والله العالم.
ب. مراد اين است كه با او نزديكى نشده باشد و زوال بكارت به واسطه پريدن و امثال آن اثرى ندارد والله العالم.
ج. مراد از ثيّب كسى است كه با او نزديكى شده، چه از راه مشروع يا غير مشروع و با زوال بكارت به واسطه پريدن و امثال آن شخص ثيب نمى شود والله العالم.
د. زنى كه با او نزديكى شده حكم باكره را ندارد. والله العالم.

آيت الله العظمى سيد على خامنه اى
الف. مورد فسخ نيست مگر اينكه مقصود طرفين از باكره بودن نزديكى نكردن باشد.
ب. منظور همان پرده است ولى در بعض احكام مثل اذن پدر مورد احتياط است مگر در مواردى كه مراد نزديكى نكردن باشد.
ج. از مسأله قبل معلوم مى شود.
د. باكره است و حكم باكره دارد.

آيت الله العظمى سيد على سيستانى
الف. بستگى به نظر عرف در اين تعبير دارد، و ظاهراً منظور از آن داشتن پرده مخصوص نيست و بر اين اساس در فرض مذكور حق فسخ دارد.
ب. ظاهراً منظور عدم نزديكى است.
ج. معيار در اين مورد فهم عرف است و به حسب مقاصد عقلايى منظور دخول است.
د. حكم ثيبه را دارد.

آيت الله العظمى لطف الله صافى گلپايگانى
الف. در فرض سؤال، كه بكارت هنوز باقى است زوج حق فسخ ندارد. والله العالم.
ب. منظور داشتن پرده بكارت است.
ج. ثيّبه يعنى زنى كه به سبب جماع ولو به طريق غير مشروع بكارت او زايل شده باشد. والله العالم
د. زن مذكور حكم ثيّبه را دارد.5 ربيع الاول 1420 هـ .

آيت الله العظمى محمد فاضل لنكرانى
الف. چون چنين شرطى به معنى عدم نزديكى است لذا در فرض سؤال حق فسخ ثابت است ولى اگر دخول صورت گرفته دختر استحقاق مهر المثل را دارد.
ب. عرفاً عدم نزديكى فهميده مى شود نه داشتن پرده بكارت حال چه به واسطه اتساعى بودن يا جراحى دو مرتبه به حالت اول بازگشته باشد و حتى عرفاً اگر پرده به واسطه مرض يا امر ديگرى غير از نزديكى زائل شده باشد چندان مهم نيست.
ج. مراد، اعم است.
د. حكم ثيّب را دارد.

آيت الله العظمى ناصر مكارم شيرازى
الف. حق فسخ نكاح ندارد.
ب. معمولاً در عرف منظور از بكارت داشتن پرده مخصوصى است.
ج. هر دو مشمول ثيب هستند.
د. از جهتى كه در بالا ذكر شد حكم باكره را دارد ولى از جهت اذن پدر و مانند آن حكم ثيب را دارد. 25/5/78

آيت الله العظمى سيد عبدالكريم موسوى اردبيلى
الف. اگر ثابت شود با او نزديكى شده حق فسخ دارد.
ب. بسته به نيت شرط كننده است ولى ظاهراً و غالباً منظور عدم دخول است.
ج. كلمه ثيب ظهور عرفى آن در زنى است كه از زوجش جدا شده باشد.
د. حكم باكره را ندارد.

آيت الله العظمى حسين نورى همدانى
الف. در فرض سؤال حق فسخ نكاح را دارد.
ب. ظاهراً منظور از پرده بكارت داشتن پرده بكارت است.
ج. منظور از (ثيب) آن است بكارت از طريق وطى حلال ازاله شود.
د. حكم باكره را ندارد.

اداره حقوقى قوه قضاييه
در پاسخ به استعلام شماره 1082/م مورخه 27/7/1376 نظريه مشورتى اداره حقوقى قوه قضاييه به شرح زير اعلام مى گردد:
الف. با توجه به ماده 1128 قانون مدنى، زوجى كه هنگام ازدواج شرط بكارت نموده باشد اگر بعد از ازدواج معلوم شد كه با زوجه جماع شده هرچند پرده بكارت سالم و موجود و از نوع حلقوى باشد داراى حق فسخ خواهد بود، زيرا منظور از بكارت در درجه اول همان عدم نزديكى است.
ب. با توجه به آنچه كه در بالا گفته شد تكليف بند «ب» معلوم است.
ج. اكراه زن و زايل شدن بكارت اگر به عنف هم باشد تأثيرى در قضيه نخواهد داشت و كماكان زوج حق فسخ خواهد داشت.
د. همين كه معلوم شد زوجه فاقد بكارت است حق فسخ براى زوج تحقق پيدا مى كند و فرقى نمى كند كه فقدان بكارت در اثر افتادن از بلندى باشد يا بيمارى.
هـ . اطّلاع يا عدم اطّلاع خانواده دختر نيز از اين مسأله قبل از عقد تأثيرى در حكم مسائل بالا ندارد.
و. عدم اطّلاع خود دختر هم از اين موضوع نيز تأثيرى در تحقق حق فسخ براى زوج نخواهد داشت چون زوج با شرط دارابودن بكارت براى دختر با او ازدواج نموده است.


3- اگر در عقد ازدواج، بكارت زوجه شرط شده باشد يا عقد مبتنى بر بكارت زوجه باشد، منظور از باكره چيست؟
الف. آيا منظور عدم ازاله پرده بكارت است؟
ب. آيا منظور عدم آميزش جنسى است، حتى اگر پرده بكارت سالم باشد؟ (زيرا در پرده بكارت از نوع اتساعى، آميزش صورت مى گيرد اما پرده به قوت خود باقى است).
ج. آيا منظور عدم ازدواج قبلى است بدين معنى كه معقوده كسى نبوده باشد؟

آيت الله العظمى سيد على سيستانى
ظاهر از شرط فرض «ب» است. 12/ربيع الثانى/1422 هـ .

آيت الله العظمى لطف الله صافى گلپايگانى
ظاهراً منظور هر دو مورد «الف» و «ب» مى باشد اگر شرط بكارت شده و پرده زائل شده در حالى كه هيچ گونه آميزشى واقع نشده يا اينكه آميزش انجام شده و پرده سالم مانده در هر دو مورد زوج حق فسخ دارد و اما مورد «ج» يعنى مجرد ازدواج بدون تحقق دخول و زوال بكارت تخلف از شرط محسوب نيست و الله العالم. 14/4/80

آيت الله العظمى محمد فاضل لنكرانى
منظور عدم آميزش جنسى و وطى است بنابراين اگر آميزش صورت گرفته باشد به نحوى كه اگر پرده طبيعى بود از بين مى رفت صدق عدم بكارت مى كند. 3/6/80

آيت الله العظمى ناصر مكارم شيرازى
منظور عدم ازدواج قبلى است. 17/4/80

آيت الله العظمى سيد عبدالكريم موسوى اردبيلى
اگرچه ممكن است باكره تمام موضوع حكم شرعى نباشد، ولى منظور از باكره غالباً اين است كه مدخول بها نباشد، مگر اينكه ثابت شود طرفين از شرط بكارت مقصود خاصى دارند.

آيت الله العظمى حسين نورى همدانى
در صورتى كه پرده بكارت به خاطر نزديكى از بين رفته باشد، زوجه باكره محسوب نمى شود و در ساير فرضها باكره به حساب مى آيد.


4- اگر زوج معتقد باشد زوجه بكر نيست و قبل از عقد باكره نبوده است و زوجه ادعا كند كه بعد از عقد، بكارت توسط شوهر زايل شده است، بفرماييد:
الف. بار اثبات بر عهده كيست؟
ب. بر فرض وجود اماره يا قرينه برخلاف ادعاى هركدام آيا بار اثبات تغيير پيدا مى كند؟

آيت الله العظمى محمد تقى بهجت
اين دعوى ثمره عملى ندارد مگر اينكه بكارت در ضمن عقد شرط شده باشد در آن صورت بايد براى اثبات مدعى به حاكم شرع مرافعه نمايند.

آيت الله العظمى ميرزا جواد تبريزى
درهر صورت زوج بايد به حجّت شرعيه عدم بكارت زوجه را قبل از عقد اثبات نمايد و در فرض اثبات، چنانچه عقد، بنابر باكره بودن واقع شده، زوج تنها مى تواند مابه التفاوت مهر باكره و غير باكره از مهر مسمّى را از زوجه مطالبه كند و حق فسخ عقد را ندارد، و معلوم باشد مقصود از باكره بودن زن اين است كه قبلاً با او نزديكى نشده باشد - به وجه حلال يا حرام - و از بين رفتن پرده بكارت به جهت پريدن و مثل آن زن را از باكره بودن خارج نمى كند، والله العالم.

آيت الله العظمى سيد على سيستانى
اگر باكره نبودن زوجه هنگام عقد منشأ اثر شرعى براى زوج باشد زوج مى تواند شكايت كند ولى او بايد اقامه بينه كند و مى تواند از زوجه بخواهد كه قسم بخورد.

آيت الله العظمى محمد فاضل لنكرانى
الف . بار اثبات بر عهده زوج است.
ب . اگر مراد از اماره، اماره شرعى و بينه باشد، بار اثبات تغيير مى كند، و اگر مراد از آن شواهد و قرائن عرفى باشد تغيير نمى كند مگر اينكه قاضى شرع از آن ها علم حاصل كند كه در اين صورت بر طبق علمش حكم مى كند.

آيت الله العظمى ناصر مكارم شيرازى
الف. مدعى نفى بكارت بايد اثبات كند.


5- در صورتى كه داماد به خاطر عدم بكارت، نكاح را فسخ كند چه مقدار از مهريه را بايد بپردازد و در صورت تدليس از چه كسى مى تواند بگيرد؟
آيت الله العظمى ناصر مكارم شيرازى
در صورت شرط بكارت يا هر شرط كمال و عدم نقص ـ خواه به صورت ذكر در عقد باشد يا قبل از آن ـ چنانچه خلاف آن ثابت شود حق فسخ دارد و هرگاه دخول حاصل نشده باشد، مهر به كلى ساقط است و اگر حاصل شده باشد، مهر المسمى پرداخته مى شود سپس از كسى كه تدليس كرده مى گيرد.


‏ 6- جواز انشاى عقد توسط زوجين ـ عدم اعتبار وجود شاهد در عقد
آيا در عقد، رضايت دو طرف كافى است و مى توانند خود صيغه را بخوانند؟ و داشتن گواه لازم است يا نه؟
آيت الله العظمى ميرزا جواد تبريزى
اگر زن و مرد بتوانند عقد نكاح را به نحو صحيح شرعى انشاء كنند، مانعى ندارد كه خودشان عقد را جارى سازند، و در صحّت عقد نكاح، وجود شاهد معتبر نيست، والله العالم.

دوستان بياد داشته باشيد که همواره نياز يک جامعه موفق سلامتي و بي عيب بودن اخلاقيات در آن جامعه است.
در زمان کنوني که عملا راه براي انجام انواع بي بند وباري اخلاقي باز گذاشته شده و متاسفانه بيشتر زيان آن به جامعه بر ميگردد تا سود آن .
همانطور که انديشه هاي ماركسيستي و فرويد سيسم كاملا آشكار ساخته اند ، عقايدي كه فرويد و امثال وي در غرب ترويج دادند بزرگترين ضربات را به اقتصاد ، روان و آرامش و ثبات جوامع غربي وارد نمود .
وجود پرده بكارت دليل بر پاكى و تقوى و قداست دختر است و همانگونه كه اميرمؤمنان على(عليه السلام) فرموده اين يك مهر الهى تقوى است.
و از ميان بردن آن قبل از ازدواج راه را براى انحراف دختران و گسترش فساد در جامعه اسلامى كاملا هموار مى سازد.
اميدواريم خداوند همه ما را از وسوسه هاى شيطانى كه در لباس دلائل ناموزون منعكس مى شود محفوظ دارد.

منابع :
ضروريات پزشکي قانوني ، دکتر مازيار اشرفيان بناب،انتشارات تيمورزاده ، چاپ اول 1380
بكارت از قانون ايران ،انتشارات معاونت قوه قضاييه ايران
www.IranHealers.com
www.aly-abbara.com
www. wikipedia.org

+ نوشته شده در  یکشنبه نوزدهم آذر 1391ساعت 14:32  توسط مشاور جنسی  |